I dag när många bloggar eller skriver i sociala medier, är det av stor vikt att det tydligt framgår om det de skriver om är reklam. Du kan visa att det är reklam genom att skriva ”annons”. Oavsett om reklamen görs i tv, tidningar eller i sociala medier är reglerna desamma. Den marknadsföringslag som gäller är väldigt sträng och att ha dold marknadsföring är helt förbjudet. När reklam för en vara finns utanför ett annonsutrymme som annars inte är avsett för reklam, är kravet ännu hårdare när det gäller tydlighet. Exempel på sådana ställen kan vara i en film, i en blogg eller i en krönika.

Vad är egentligen reklam?

När du för betalt för ett inlägg du har gjort, om du har fått tjänster eller produkter gratis, för att marknadsföra dem, då är det reklam. Finns det dock uppdrag från själva företaget är det marknadsföring som gäller. Om du tjänar pengar på länkar, som du lägger ut till en webbshops produktinformation är det också reklam. Du måste även informera läsaren om att det du skriver är marknadsföring. Om du inte gör det räknas det som dold marknadsföring och det är inte tillåtet.

Marknadsföring av nätcasino

Vi sticker emellan för att berätta att det finns många trevliga nätcasinon som även har bra marknadsföring. Ett av dessa casinon är Bingo.com där du förutom casinospel även kan spela bingo. En ny spellag infördes 1 januari 2019 och reglerna för marknadsföring gällande spel genomgick en stor förändring. Numera krävs att alla spelbolag ska ansöka om licens när de vill erbjuda sina tjänster till svenska spelare.

Vems ansvar?

Både bloggaren och företaget är ansvariga för den reklam de lägger ut. Om ett företag köper en plats i bloggar eller i andra sociala medier, måste de informera bloggaren om vissa regler som gäller vid reklam. Om inte reglerna följs kan båda två drabbas.

Marknadsföringsvägledning gällande bloggar

Det är konsumentverket (KO) som har tagit fram en vägledning som hjälp till bloggare och de som skriver i andra sociala medier. Det är viktigt att de gör rätt när det gäller reklam. Den här vägledningen är först och främst till för dig som marknadsför en verksamhet för ett företag. Den gäller även om du marknadsför produkter på sociala medier eller i din blogg. Den här vägledningen är till för att ge dig råd så att du följer Marknadsföringslagen korrekt. Konsumentverkets jurister har skrivit upp vad som gäller i sociala medier och i bloggar och du kan även se en film de gjort på YouTube.